fredag, juni 15, 2007

Student och skolavslutning!

I lördags tog jag studenten, det känns hur kul som helst. Nu har jag sommaren på mig att tänka ut vad jag ska göra sen. I sommar ska jag jobba på äldreboendet Lindhem och det kommer bli fantastiskt roligt.

Idag har jag varit på årskurs 7, 8 och 9:s avslutning. Betygsutdelning och framförande av sånger med mera. Och jag var där och talade från utbildningsnämnden, det gick riktigt bra. Här kommer talet, men kom ihåg att det talade ordet gäller =)

Hejsan allihopa!

Jag heter Niklas Larsson och jag representerar utbildningsnämnden.
För en vecka sen tog jag studenten så jag vet verkligen hur härligt det är att sluta skolan och få sommarlov.
Jag kommer ihåg när jag slutade nian för tre år sedan, det var verkligen skönt, men samtidigt lite vemodigt. Det kändes tråkigt att lämna klassen och kanske aldrig mer träffa en del av sina klasskamrater eller sina lärare.

Men ni som går i sjuan eller åttan har ju något år kvar på Hasslarödsskolan, och det gäller att man tar vara på den tiden. Jag trivdes mycket bra på Hasslarödsskolan och jag kan tänka mig att det är ännu roligare att komma till skolan nu när den är ombyggd och arbetsmiljön har blivit bättre.

Till hösten är det många här inne som kommer att börja gymnasiet och därmed gå till skolan helt frivilligt för första gången i sitt liv. Men jag kan tänka mig att de som kommer gå kvar på Hasslarödsskolan går dit helt frivilligt också, det hade i alla fall jag gjort.

Till de som har valt att gå gymnasiet på Ekbackeskolan kan jag bara säga grattis. Ekbackeskolan är en liten skola med de stora möjligheterna, en skola där varje elev syns. Jag trivdes mycket bra under mina år på Ekbackeskolan, och det tror jag även att de som har valt den i år kommer att göra. Att börja gymnasiet är också en liten omställning från grundskolan, det gäller att man tar ansvar för sig själv och för sina studier.

Jag hoppas också att niornas betyg i år är minst lika bra som de var förra året, då låg betygen för Osby kommuns nior över riksgenomsnittet och det är riktigt bra.

I sommar kommer kanske några här inne att sommarjobba för första gången och därmed tjäna sina egna pengar. Att jobba och tjäna pengar är bra, för då kan man göra så mycket mer än vad man hade kunnat göra om man inte hade haft några pengar. En del kommer kanske till och med att tjäna över 17 100 kr och därmed få betala skatt och bidra till det svenska välfärdssamhället som gör att vi får gå gratis i skolan, får gratis sjukvård med mera, och det är ju skönt att veta att man bidrar till det. Så ni som har haft turen att få ett sommarjobb har verkligen det bra.

Jag tycker att vi allihopa kan ägna sommaren till att tänka på vad man tycker om andra människor. Jag tycker att alla människor ska ha samma värde och rättigheter samt att alla ska ha samma möjligheter till att vara olika. Tänk vad tråkigt det hade varit om alla hade varit likadana. Man måste se det positiva i alla människors olikheter. Det gör i alla fall jag.

Jag vill på utbildningsnämndens vägnar tacka alla lärare, all personal och alla elever för ett trevligt läsår. Jag hoppas att nästa läsår blir minst lika bra.

Och till sist önskar utbildningsnämnden er en riktig skön sommar.

Tack för mig!

2 kommentarer:

Stefan Lundkvist sa...

Haha "bidra till det svenska välfärdssamhället"! Me like :)

Snoff sa...

Ja, visst känns det bra att betala skatt, Centerpartistsvin! :D