fredag, maj 20, 2005

Vart tog Vitryssland vägen?

Ja, det kan man undra. Jag kollade såklart på ESC-semifinalen ikväll. Och som vanligt brukar det inte gå som jag vill.
Jag var lite galen och röstade på sex tycken olika bidrag; Moldavien, Monaco, Vitryssland, Norge, Ungern och Polen. Det är inte likt mig att rösta så mycket. De som gick vidare av "mina" var Moldavien, Ungern och tack gode Gud NORGE. Det var asbra att just Norge gick vidare. Norge lyckades ju vinna ESC 1985 och 1995. 2005 är ju den perfekta vinsten igen. Jag är ju lite galen i ESC-statistik.

Ingela "Pling" Forsman vann ju Melodifestivalen 1985 och 1995, men tyvärr inte 2005, förlorade ju med 3 röster. Men hennes låt "Håll om mig" fick 165 212 fler röster än ettan, ganska knäppt. Ingela vann Melodifestivalen 1998 också. Så tillbaka till huvudämnet :P

Det hade varit kul om Selma hade gått vidare också, hon kom ju tvåa 1999, hade varit perfekt att vinna i år då, eller något annat år. Det är ju några få som har kommit på både första och andra plats i ESC. Till exempel: Elisabeth Andreassen (1985 och 1996), Lys Assia (1956 och 1958), Linda Martin (1992 och 1984) och ursköna Gigliola Cinquetti (1964 och 1974). Förstaplatsen står först i parantesen. Som ni ser då så är Linda Martin den enda som kom tvåa först.

Med tanke på Gigliolas bidrag 1974 "Si", så kan jag ju berätta att Italien (som Gigliola är ifrån), fick sända tävlingen i efterhand. Italien skulle genomföra en folkomröstning om skilsmässa eller abort och hennes låt skulle inte få påverka resultatet. "Si" är en mycket bra låt, väl värd sin andraplats, men Waterloo med ABBA är ju klart bättre :-)

Monaco var också super ikväll. Tout de moi betyder typ "allt av mig" tror jag. Har inte läst franska :P

Nu får det vara slut med schlagersnacket en stund.

Idag har jag haft nationellt prov i Matematik B, det gick väl bra hoppas jag, glöm inte betoningen på "väl". Hehe.

Så kommer här en bra låttext också från Danmark 1989. Då tävlade Birthe Kjaer och hon kom på tredje plats, ett ynka poäng före Sverige som fick 110 poäng.

"Vi maler byen rød og himlen hvid af stjerneskær
Det grå og triste får en ekstra farveklat
Så gi'r vi nattens tøj et penselstrøg og gerne fler'
Og først når solen si'r godmorgen og ta'r fat
Si'r vi godnat"

Jag har förövrigt Birthes autograf som jag är mycket stolt över.

Ha det bra alla och som Silvia sa när Kungen fyllde 50:

"Count your garden by the flowers, never by the leaves that fall.
Count your days by golden hours, don't remember clouds at all.
Count your nights by stars, not shadows.
Count your life with smiles, not tears.
And with joy on every birthday.
Count your age by friends, not years."

//Niklas

Inga kommentarer: