onsdag, maj 25, 2005

Angående nedladdning av musik med mera.

Idag har jag haft historia, det var kul. Vi arbeter i grupper ibland, och min grupp har nummer sex. Det kan man ju göra vissa skämt om. Det gör jag i alla fall.

Så börjar vår historialärare räkna upp alla grupper och vilka som är i dem. När han kommer till min grupp skriker jag: Vi är gruppsex! Han säger att han inte hörde det, för det var ett så dåligt skämt. Sen blir vår roliga lärare avbruten, det brukar han bli i min närvaro. Så han får börja om att räkna upp grupperna. När han sedan kommer till min grupp säger han att min grupp är gruppen mellan fem och sju. Hehe.

Han är för rolig vår historialärare.

Idag klubbades det i riksdagen att det även skulle vara olagligt att ladda hem och kopiera musik, ganska sjukt tycker jag. Klart man ska få göra det. Tur att Centerpartiet tycker det också. Miljöpartiet tycker också det, och som vanligt kommenterade Gustav Fridolin det på nyheterna ikväll. Han är ju från Vittsjö och det ligger ju ganska nära Osby.
Om man inte får ladda hem musik, var ska jag då få all min schlager ifrån? Jag kan ju inte gå till skivaffären och be om att få köpa till exempel en singel med Storbritanniens bidrag 1965. Den är skitbra och det fick jag av en igår.

Låten heter "I belong" och framfördes av Kathy Kirby, den kom på andra plats. Storbritanniens femte andraplats sen 1957, de har 15 stycken nu. Det som är speciellt med den låten är att den hade startnummer 2 och startnummer 2 har aldrig vunnit. Det har bara kommit på plats 2 och 3 tre gånger; 1965, 1997 och 2002. 1965 är den enda gång startnummer har slutat på plats nummer två.
Det andra som är speciellt med "I belong" är att den fick mer än 5 poäng av samma jurygrupp. 1964-1966 hade man ett system då varje jury gav ut nio poäng, fördelade på något av följande sätt: 9 poäng till en låt, 6 poäng till en låt och 3 till den andra eller 5 poäng till en låt, 3 poäng till den andra låten och 1 poäng till den sista låten. Det sista alternativet inträffadde alla gånger utom när Belgien gav sina poäng 1965. Då gav de 6 poäng till Kathy Kirby.

Vann 1965 gjorde France Gall, med sin fina låt "Poupée de cire, poupée de son". Hon tävlade för Luxemburg. Den sjöngs såklart på franska, men jag har även den på italienska och japanska!!?

Jag tycker alltså att man ska få ladda ner musik från nätet och kopiera, även om jag aldrig gör det med någon skiva. Jag gör bara det med gamla schlagerlåtar.

Till sist en text som en CUF:are på Lunarstorm har skrivit.
"Vissa tycker det e coolt att sitta i en bil och peka finger, själv tycker jag det e coolt att vara sig själv och skita i vad alla andra tycker"

Den är jättebra tycker jag.

//Niklas

Inga kommentarer: